تست برتر سه شنبه 30 تیر 1394 11:15 ق.ظ نظرات ()

1.سعی کنید مطالعات خود را در یک مکان انجام دهید. محیط آشنای یک اطاق و عادت به آن ، به مرور باعث ایجاد خوی آشنا و در نتیجه تمرکز حواس می شود.به طوریکه کم کم نسبت به فضای اطراف بی توجه شده ، فقط در مطالعه خود غوطه ور شوید.
2.تا آنجا که امکان دارد سعی کنید در محلی که دیگران هم درآنجا حضور دارند، مطالعه نکنید خواه حضور دیگران به صوت استراحت باشد و یا کار های دیگر ، هر چه که هست باعث از بین رفتن تمرکز می شود.
3.سعی کنید هنگام مطالعه هیچ عامل خارجی بجز مطالعه و مفهوم مورد مطالعه شما را تحت تاثی قرار ندهد. این اندیشه که آدامس جویدن،گوش دادن به موسیقی سبک می تواند باعث ایجاد تمرکز حواس شود،کاملا رد است. چرا که موسیقی در انواع مختلف آن تمرکز شنوایی و سایر احساس ها را یه خود جلب کرده ، نمی تواند با مطالعه هم آهنگ باشد. دقت شود که موسیقی تند باعث خستگی و موسیقی سبک هم باعث استراحت می شود که هر دو این وضعیت ها با شرایط مطالعه متفاوت است.
4.سعی کنید در ساعات معینی از روز به مطالعه دروس معینی بپردازید ، چون عادت اندیشیدن به موضوع مشخصی در تاریخ مشخص سبب آمادگی ذهنی در آن هنگام شده و آمادگی ذهنی مستقیما باعث تمرکز حواس و تمرکز حواس نیز باعث ازیاد یادگیری ، بخاطر سپردن و بخاطر آوردن می شود.
5.هنگام مطالعه ، در عین آسوده بودن از نظر طرز نشستن، بایستی از لمیدن،دراز کشیدن،قدم زدن و ... اجتناب ورزید. دقت شود که گاهی این گونه مطالعه تنها باعث سردرد ، ضعف چشم و ... می شود ( نمونه آن ، خواندن کتاب در اتوبوس).
6.از مطالعه بلافاصله پس از صرف غذای سنگین خودداری کنید چرا که خوردن غذای سنگین باعث هجوم خون به معده و در نتیجه خون کمتری به سایر اجزای بدن از جمله مغز می رسد و به همین علت است که بعدا از غذا تمایل به استراحت بیشتر می شود.
7.قبل از مطالعه ، مبحثی را که می خواهید مطالعه کنید بطور سطحی مرور کنید. برای این کار بهترین شیوه ورق زدن و دیدن تیتر ها ، به خطوط مهم (که زیر آن ها مثلا نگارنده خط کشیده شده است و یا درشت تر نوشته است) ، فرمول ها و خلاصه نویسی ها ، زیرنویس ها ، اشکال، منحنی ها و ... این کار باعث می شود که ابتدا سیمایی کلی از آنچه که می خواهید مطالعه کنید یا خطوط اصلی و بارز آن در ذهنتان  منعکس شود و چند جرقه یا نکته آشنا در ذهنتان بنشیند، این نکات هنگام مطالعه پل های رابطی بوده و خود به خود مطلب سریع تر و راحت تر در ذهنتان می نشیند. این شیوه ، شیوه ای علمی است که در هر نوع مطالعه بایستی به کار گرفته شود.یعنی ابتدا کلیات را درک کرده و سپس در مطالعه دقیق اجزاء را یافته ، ارتباط اجزا را با کل بیابیم.
8.پس از اقدام فوق(مرور سطحی مطلب و خواندن یکی دوخط از هر صفحه و رنگ اجمالی ) ، بایستی زمان لازم مطالعه را برای خود مشخص نمایید مثلا بگویید این بیست صفحه یا این فصل و یا این مبحث را در این دو ساعت می خوانم. البته بایستی سعی کنید زمان بندی مطابق با حجم دشوار تری و یا سهل بودن مطلب باشد تا از اتلاف وقت و یا عجله در خواندن جلوگیری شود.
9.پس از خواندن هر مطلب و احتمالا حل و پاسخگویی سوالات مربوط به آن سعی کنید خودتان سوالات و یا مسائل مربوط به آن مبحث را طراحی کنید. در ابتدا می توانید سوالات و یا مسائل را ساده تر طراحی کنید، ولی به مرور بایستی به این توانایی رسید که سوالاتتان دارای نکات مهم و پیچیده باشد برای احتراز از اشتباهات احتمالی خود به سوالات طراحی شده پاسخ دهید و سپس سوالات راه حل ها و پاسخ ها را به مربی و یا به دانش آموزی که می دانید در آن مبحث ورزیده است نشان داده ، اشکالات احتمالی را برطرف سازد.
10.جدی گرفتن مطالعه : بمحض قرار گرفتن در مکان مطالعه (مثلا پشت میز و شروع ساعت مطالعه طبق برنامه) شروع به مطالعه کرده و از این دست و آن دست کردن بپرهیزید. از بازی کردن با خودکار ، این طرف و آن طرف نگاه کردن ، بازی با انگشتان و خلاصه رفتار هایی که نشان دهنده ی عدم تمرکز می باشد بپرهیزید. متاسفانه بخش اعظمی از دانش آموزان اینگونه حرکات انحرافی را هنگام مطالعه از خودشان بروز می دهند.
11.درک زمان و رعایت بازدهی مطالعه: بایستی مطالعه دارای راندمان چه از نظر حجم مطالعه و چه از نظر کیفیت باشد. مثلا برای مطالعه مبحث لگاریتم ، کافی است که 6 ساعت وقت گذاشته شود. حال دانش آموزان می توانند این زمان را بین 4 تا 8 ساعت تغییر دهند. و در پایان این مدت بر مبحث مورد نظر تا اندازه ای احاطه پیدا کنند. بطور خلاصه منظور آن است که بایستی ارزش وقت و امکانات را دانست و از کند خوانی بیش از اندازه و یا سرسری خواندن پرهیز کرد.
12.تقسیم ساعت: بایستی ساعات هر جلسه درسی را بین (خواندن جزوه ، حل مسائل و تستها ، چک کردن جواب تست ها ، نمره دادن بخود ، رفع اشکال و برطرف کردن اشتباهات درسی که باعث زدن جواب های غلط شده است.) تقسیم نمود.نمراتتان را در دفترچه گزارش روزانه قید کرده ، مراقب باشید که حتما نمراتتان سیر صعودی داشته باشد.
13.از آنجا که در نهایت نتیجه کار توسط امتحان کنکور مشخص می شود و یکی از اهداف مهم موفقیت در امتحانات کنکور می باشد. یکی از مهم ترین عاملها شناخت سوالات و نوع سوالات و ویژگی آن ها می باشد. برای اینکار بایستی پس از حل تستها نیم نگاهی به صورت ظاهری ، نکات مهم ؛ و سایر ویژگیهای آن ها کرد.هدف آن است که بتوانیم پس از مدتی مثلا در مبحث لگاریتم تست متنوع و خوب در ذهن داشته باشید و یا بتوانیم روی کاغذ بیاوریم و یا مثلا در مبحث «عدسی ها و آینه ها» در درس فیزیک بتوانیم 10 تست خوب و متنوع بنویسیم.
با یک مثال این مطلب را توضیح می دهیم:
دانش آموزانی که در دروس اختصاصی بالای 80 درصد نمره خام می آورند، هر کدام حدود 200 دست و متنوع از مطالب مربوط به آن درس را از حفظ ارائه دهند(با راه حل و با جواب). این دسته از دانش آموزانبه ما می گویند که بیش از نیمی از تست های کنکور برای آن ها آشنا بوده ، چرا قبلا تست های کاملا شبیه آن را زده بود ، و حتی به خاطر دارند.
علت بیان فوق آن است که این دانش آموزان ساعی ، نه تنها تعداد زیادی تست زده اند، بلکه با این تست ها دقیق برخورد کرده و پس از حل راجع به حل این تست ها فکر نموده اند.
14.به جدول ها ، نقشه ها ، زیرنویس ها، و اشکال با دقت کافی برخورد کنید. خیلی از مواقع اشکال ، بیان دیگری از موضوع درسی می باشد. حسن دیگر اشکال آن است که بخودی خود اطلاعات و روابط فراوانی را در حجم و جای کوچکی می توانند عرضه کنند.دقت در آن ها نه تنها در درک بهتر مبحث درسی کمک می کند ، بلکه گاهی بدون دقت در آن ها نمی توان به سوالات جواب داد.
15. از چرا گفتن نترسید:سعی کنید هیچ قسمت و یا کلمه ای از مطالب درسی برایتان گنگ نماند ، چرا که امکان دارد همین کلمه ای که معنی آن را نفهمیده اید ، در صفحات بعد باعث نامفهوم ماندن مبحث عمده ای گردد.در برخورد با فرمول ها و استنتاج ها هم سعی کنید در حد توان عبت پیدایش و استخراج آن ها را بیابید.