تست برتر پنجشنبه 1 مرداد 1394 12:36 ب.ظ نظرات ()

       

همانطور که می دانید فنون مطالعه دروس مختلف متفاوتند و بر همین اساس ما روش های مطالعه به دو بخش

1.مطالعه دروس حفظی

2.مطالعه دروس قاعده دار

تقسیم می شوند.

1.مطالعه دروس حفظی

این گروه از دروس به دلیل حفظی نیازمند مطالعه به روش خودشان هسند.  یکی از بهترین روش ها که برای مطالعه ی این درس توصیه می شود روش پس ختام است.

این روش یکی از روش های آماری است که از نوع مطالعه دانش آموزان ممتاز در دنیا به دست آمده.

در این روش (پس ختام) پ به معنی پیش مطالعه ، س به معنی سوال از خود ، خ به معنی خواندن ، ت به معنی تفکر ، الف به معنی از بر کردن و م به معنی مرور می باشد.

قبل از اینکه به شرح کلی روش پس ختام بپردازیم ، لازم است مراحل یک مطالعه صحیح که از نتایج حاصله از روند مطالعاتی دانش آموزان ممتاز به دست آمده را توضیح دهیم:

مراحل صحیح یک مطالعه مفید و موثر

1.mood  یا حال و هوا

2. پیش مطالعه به معنی روخوانی یا روزنامه خوانی

3. خواندن ، نکته برداری

4. تفکر و سوال از خود

5. از بر کردن

6. مرور

 

Moodیا حال و هوا

یعنی شرایط ذهنی را برای مطالعه درسی مهیا کردن یعنی شرایط را برای ذهنمان تعریف کنیم و اینکه بتوانیم در کل حال و هوای مطالعه درس خاصی را در خود به وجود بیاوریم که چیزی حدودی 1 – 2 دقیقه زمان می خواهد.

 

پیش مطالعه به معنای روخوانی یا روزنامه خوانی

یکی از مراحل مهم در یک مطالعه صحیح ، پیش مطالعه یا روخوانی است. به آن معنی که قبل از مطالعه دقیق و عمیق ، به کلیتی از یک مبحث برسیم. به طور مثال راننده ای را درنظر بگیرید که می خواهد مسافرت کند و هیچ برنامه ای برای سفر ندارد. از او می پرسیم که به کجا می روی؟ از چه شهر هایی می گذری؟مقصدت کجاست؟ او در جواب می گوید: می روم ببینم به کحا می رسم. ایندقیقا مثال شخصی است که بدون یک روخوانی کلی می خواهد که از همان ابتدا مطلب را بخواند و در این مسیر یک بار تلفن زنگ می زند. یک بار احساس گرسنگی کرده و سر یخچال می رود. بار دیگر یک قاب عکس روی دیوار او را بخاطر چند سال پیش می برد و در نهایت باز باید از اول بخواند تا بفهمد که کجا بوده.

در حالی که راننده ی دیگری وجود دارد که می گوید من ساعت 8 صبح از تهران حرکت می کنم و قصد دارم به مشهد بروم. 900 کیلومتر را را باید طی کنم. از شهر های سمنان ، شاهرود ، دامغان ، سبزوار ، نیشابور ، باید بگذرم و حدودا 12 ساعت در راه خواهم بود. و مثلا در فلان رستوران نهار خورده و در همان فلان پمپ بنزین ها ، بنزین می زنم و در نهایت حدودا ساعت 19 به مقصد خود می رسم. این دقیقا شخص مد نظر ماست زیرا از ابتدا تا انتها ی راه را در نظر گرفته ، کسی هم که روخوانی را در مطالعه خود دارد و قبل از مطالعه ی دقیق به روخوانی می پردازد دقیقا می داند که از چه نقاطی و چه نکاتی در جهت یادگیری اصولی و دقیق استفاده کند.

روخوانی قبل یک مطالعه زمانی در حدود 10 – 5 را نیازمند است.

خواندن ، نکته برداری

 
دقیقا در مرحله سوم یک مطالعه صحیح ( عمل خواندن ) ، فهم به طور عمقی صورت می پذیرد. غالب دانش آموزان قبل از گذراندن دو مرحله قبل ، این مرحله را تجربه می کنند که کاردستی نیست. توصیه می شود مرحله سوم دقیقا در سومین مرحله قرار دهید.
در این بخش از مطالعه هر کسی به گونه ای عمل می کند که یاد گرفته و به آن عادت می کند اما بدانید شاید عادت ما همیشه عادات خوبی نباشد.
مثلا یکی از عادات رایج که خیلی هم قدیمی است خط کشیدن زیر مطلب است که روش منسوخ در مطالعه است. شاید بپرسید چرا؟

به سه دلیل :
1.
دلیل اول اینکه وقتی زیر نکته را خط می کشیم قبل از دقت در مورد خود نکته به این توجه می کنیم که خط را راست بکشیم و نه کج. خوش رنگ بکشیم. از رنگ های متعدد استفاده کنیم . (قابل توجه دختر خانم ها) و ... .

2.
دومین اشکال این است که تمرکزمان فقط روی نکته ای که خط می کشیم حال این نکته همان نکته ای است که طراح سوال می بیند یا نه؟ خدا می داند. و با کشیدن خط زیر اشکال خودمان ممکن است نکته ای که خیلی هم مهم است نمی بینیم و خط نکشیم ، پس این نکته جامانده به مرور زمان به حاشیه منتقل می شود.
 
3.
سومین ایرادی که به خط کشی وارد است این است که ما با این کار زیادی به حافظه خودمان اعتماد کرده ایم . همانطور که می دانید حافظه به این شکل عمل می کند:

مطالب داده شده به ذهن 24 ساعت اول بعد از مطالعه مطلب حافظه تصویری ما است

بعد از 24 ساعت تا 72 ساعت در حافظه کوتاه مدت ما است

و بعد از 72 ساعت وارد حافظه ی بلند مدت ما می شود.

با در نظر گرفتن این قضیه مطلبی را که امروز احساس می کنیم مهم است و زیر آن را خط می کشیم تا 24 ساعت در حافظه ی تصویریملن به سر می برد و اگر ما بنا به دلایلی نتوانیم زیر 72 ساعت آن را مرور کنیم کاملا به نظر مطلب غریبی می آید در حالی که ما زیر همه مطالب را خط کشیده ایم و از خود می پرسیم که اگر خط کشیدن پس حتما مطلب را یاد گرفته ام ، پس هر چرا هر چه می خوانم متوجه نمی شوم و این ممکن موجب بی انگیزگی شما شده و حتی از کتابتان بدتان بیاید چون حالا فقط تبدیل به کتاب کثیف خط خطی شده که شما را دچار عذاب وجدان کرده و احساس می کنید که احتمالا شما این درس را متوجه نمی شوید یا حافظه تان دچار اشکال شده چون همین دیروز شما بودید که زیر مطلب را خط کشیدید.

که انشاالله در پست های بعدی قسمت دوم همین مطلب را به صورت کامل قرار می دهیم.